Abans de les vacances de
Nadal vaig compartir uns bons moments amb na Pilar Benejam, amb motiu d’unes
xerrades que va donar a la Universitat Oberta per a Persones Majors. Escoltar-la
sempre ens eixampla horitzons i ens obre portes. Entre molts temes va sorgir la
desmoralització que se viu en molts centres arran del conflicte educatiu. La seva reacció va
ser ràpida i contundent: no ens podem
permetre el luxe d’estar desmoralitzats; ens hi juguem massa; podem estar dos o
tres dies capbaix però hem de saber reaccionar ràpidament, amb ganes, amb
optimisme, amb fermesa i en defensa dels nostres ideals; els fillets i les
filletes bé s’ho valen. Vaig quedar una bona estona mut i immòbil, mentre
vaig començar a relacionar idees que na Pilar havia anat exposant en diferents
conferències amb les meves idees, creences i experiències. Vaig pensar que bé s’ho
valia fer unes reflexions.
Na Pilar tenia raó, no ens
podem permetre el luxe d’estar desmoralitzats; l’educació és una cosa molt
seriosa que ens exigeix estar mobilitzats, no desmoralitzats. Mobilitzats per
ensenyar cada dia més i millor; mobilitzats per millorar i aprofundir les
relacions amb les famílies i amb l’entorn, mobilitzats per fer front a la greu
crisi social i lluitar per la millora de l’equitat de les nostres aules.
Mobilitzats tenint clar qui
som, què fem i quins són els objectius. Els
mestres són persones senzilles i humils;
amb coneixements parcials de totes les disciplines i amb bona mà per resoldre
els problemes que la convivència genera. El mestres han de saber molt i han de
saber fer: necessiten molts coneixements i estar contínuament al dia de molts
avenços en el camp científic i pedagògic. Els mestres fan front a la
ignorància; sempre a partir de la llum de la ciència, sempre canviant i incerta. Els mestres
són persones que creuen en la gent sàvia,
senzilla i humil.
Els mestres són persones que
saben, que saben fer i que saben estar al davant dels seus alumnes; alhora els
guien i els protegeixen que els encoratgen i els renyen;
alhora els agombolen o els deixen que volin sols, mantenint la distància
i demanant respecte.
El mestres creuen en la seva
professió. Tots els actes educatius són actes d’esperança, de confiança en el
futur. Els mestres son gent de camí, no
veuen els resultats finals fins molt temps després. Els mestres tenen la
capacitat d’espera, no busquen resultats immediats. Els ritmes són lents i
necessitem molt temps per atendre, entendre i acollir a tots els fillets i les
filletes; aconseguir que tothom avanci al seu ritme és una tasca molt difícil;
és un dels reptes més cabdal.
Els mestres formen la
capacitat de pensar i d’escollir, de ser lliure i tolerant; els mestres creuen
en l’enorme potencial que significa escoltar als altres. El diàleg i la
cooperació esdevenen potents eines educadores.
Els mestres adopten un
compromís social: se senten compromesos en la millora de la societat. Els
mestres creuen que els nostres centres
educatius poden ajudar a millorar la societat democràtica. Els mestres projecten
el futur i veuen i analitzen la realitat
del món per canviar-lo progressivament. Són persones sensibles i preocupades
pel benestar.
Els mestres formen bones
persones; persones coherents, que creuen i actuen d’acord a uns paràmetres
ètics i morals. Els mestres són unes
persones que com-pateixen: pateixen
per a un món més igual, pateixen amb el patiment dels altres, però amb la cara
riallera i l’optimisme més racional. Els mestres són persones que compateixen amb els altres i els ajuden a construir la seva felicitat.
Els mestres creuen que la diversitat d’alumnes suposa un enriquiment
per a tots i creuen en les possibilitats de tots i cadascun dels fillets i de
les filletes per avançar al màxim possible. No admeten el fracàs, no poden permetre deixar tantes persones fora del
sistema.
Els mestres no condicionen
la vida de les persones que eduquen; son prou realistes per creure que els seus
alumnes faran de la seva vida el que puguin i el que vulguin. L’objectiu final
de l’educació és formar persones autònomes amb capacitat de decisió.
Els mestres creuen que
ensenyar sense il·lusió és un suplici. Ser mestre és una professió difícil: els
fillets i les filletes necessiten estima i acceptació; els mestres són persones
emocionalment madurs; un dels seus objectius finals és educar per la
maduresa.
Els mestres superen
l’adversitat. Tenen fortalesa i se refan tot reflexionat sobre els errors. El
mestres necessiten reequilibrar-se constantment. Fer de mestres mai no ha estat
una tasca fàcil, ni ho és ara ni ho ha estat mai. Tots cometem relliscades de consideració i prenem accions
desafortunades però la reflexió racional ens ha de permetre reequilibrar-nos i
superar qualsevol situació. Acceptar l’equivocació és una prova de maduresa.
Els mestres no es poden
avorrir mai: sempre hi ha quelcom que estudiar, quelcom que provar i quelcom
que aprendre. Els mestres saben que
totes les decisions s’han de repensar, s’han de reflexionar i s’han d’avaluar. Però
la feina sempre val la pena; els fillets i les filletes són molt agraïts.
Na Pilar Benejam té tota la
raó, no ens podem permetre el luxe d’estar desmoralitzats, ens hi juguem massa,
entre d’altres coses una part important del futur dels fillets i de les
filletes que omplen les nostres aules.
Som-hi. Endavant.
Fantàstica reflexió. M'ha encantat Pere!
ResponEliminaGràcies Pere per aquest magnífic decàleg del mestre, gràcies per repartir bones paraules, necessitem optimisme i l'hem de crear noltros mateixos. Salut i fins prest!
ResponEliminaBones, acabo de descobrir el teu blog i m'ha encantat!! gràcies per compartir tot allò que fas! és genial!! et segueixo!!
ResponEliminaEt convido a visitar el meu blog http://mestresideespercompartir.blogspot.com.es/p/blog-page_18.html
Gràcies Mònica; rebre missatges com aquests sempre ajuden a tirar endavant una utopia que se'ns resisteix, que ens rellisca quan la tenim entre mans... que ens desmoralitza breus instants però que quan reacciones tornes a veure l'objectiu, amb més força, amb més valor, amb més ganes... gràcies Mònica per arribar just en un moment de dubte i injectar nous ànims... gràcies, no defallirem
EliminaGràcies a tu Pere, crec que compartir és aprendre. I tu comparteixen els teus coneixement amb poesia. Defallir per tornar a renéixer. Tancar per obrir. Una salutació. Tot un honor
ResponElimina