Aquest és el
suggerent títol del llibre escrit per Stéphane Hessel i Edgar Morin. Hessel ja
havia escrit Indigneu-vos! Un al·legat
contra la indiferència i a favor de la insurrecció pacífica, uns dels
textos claus per entendre el 15 M; Hessel col·laborà amb les Nacions Unides i,
el 1948, forma part de l’equip redactor de la Declaració Universal dels Drets
Humans. Morin, per la seva part, és un filòsof i sociòleg analitzador del món
contemporani; director emèrit de recerca al CNRS, on presideix el comitè
científic Ciències i Ciutadans; Morin és autor de nombroses publicacions i és
un dels teòrics de la teoria de la complexitat.
En aquesta
publicació, Hessel i Morin proposen ambicioses reformes socials i econòmiques:
cal revitalitzar la solidaritat, cal dissenyar una política per a la joventut,
cal una remoralització i una reforma econòmica global (l’economia plural com
l’anomenen) per acabar proposant una insurrecció de les consciències a través d’un
poderós moviment ciutadà.
Però també parlen
d’educació; Edgar Morin ja ho havia fet en un altre llibre cabdal: Tenir el cap clar per organitzar els
coneixements i aprendre a viure. En aquest assaig reprèn bona part dels
arguments que ja ha fet servir en altres publicacions, però convé recordar-los:
el saber contemporani és dispers, inconnex, compartimentat i per aquest motiu
es necessita una reforma del pensament; cal
substituir el pensament que compartimenta pel pensament que relaciona, afirma.
Morin i Hessel
proposen àmplies reformes per assolir la democratització de l’ensenyament,
entre d’altres:
-
S’ha de revisar totalment el
problema de la formació dels mestres per endegar projectes il·lusionants al
llarg de l’educació primària.
-
S’ha de revisar profundament
l’ensenyament secundari que ha de permetre a les joves generacions afrontar els
problemes de la seva vida com a persones,
ciutadans i habitants de la Terra.
-
S’ha de revisar profundament
l’ensenyament universitari que ha d’assumir una doble missió: adaptar-se a la
modernitat i proporcionar una cultura i una ètica per sobre de les
especialitzacions.
I també ens proposen
tot allò que cal ensenyar ja que resulta cabdal:
-
Cal ensenyar els
coneixements però també el què és el coneixement.
-
Cal ensenyar la comprensió
humana, com a única eina que pot sostenir la solidaritat i la fraternitat.
-
Cal ensenyar el coneixement
de l’era planetària que viu la humanitat.
-
Cal ensenyar a afrontar les
incerteses amb què ens enfrontem dia a dia i
-
Resulta cabdal promoure un
ensenyament que versi sobre els problemes de civilització que afecten la nostra
vida quotidiana.
Hessel i Morin ens
posen al davant dels problemes del nostre món i ens volen ensenyar a
gestionar-los d’altra manera, a afrontar-los des de noves perspectives i a
prendre decisions d’acord als principis ètics universals.
Una autèntica reforma
de l’ensenyament que contribuiria notablement en la construcció d’una nova
societat.
No ens cansarem de
dir el mateix: calen reformes profundes en educació encara que ningú no ens
escolti; no podem seguir ensenyant com sempre s’ha fet; tenim els indicadors,
les fites, els reptes i les propostes. Què ens atura? Què o qui ens fa por?.
Tenim obert el camí
de l’esperança; aprofitem l’oportunitat.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada