O com convertir les nostres il·lusions i utopies educatives en realitats

diumenge, 5 de juny de 2011


Són molts els estudis que analitzen el problema de l’anomenat fracàs escolar. Les seves causes són complexes. Entenem per fracàs el no assoliment dels objectius considera exigible per a hom; per tant, no només parlem de fracàs individual sinó de fracàs institucional (la institució educativa) i de fracàs de la societat (que no aconsegueix els seus objectius). El fracàs no només és individual és social.

Com enfrontar-nos-hi? En primer lloc, ens cal millorar la consciència social entorn la necessitat d’una educació de qualitat: la que és capaç de no deixar ningú endarrere i és capaç de donar resposta a la gran diversitat de persones que conformen la nostra societat.

En segon lloc, cal una formació molt rigorosa de tots els professionals que s’han de dedicar a l’educació, des de les escoles infantils fins a la universitat, des dels àmbits més formals fins als més informals.

En tercer lloc, cal incidir en la cohesió social; l’empobriment és una causa de fracàs social. Sense treballar i invertir en cohesió social ben pocs resultats obtindrem a les escoles.

En quart lloc, cal enfortir la capacitat educativa de les famílies; no es tracta de culpabilitzar a ningú, sinó d’oferir eines en positiu per capacitar, per augmentar la confiança en les pròpies possibilitats, conscients de que hom fa el millor que sap per educar els seus fills i filles.

1 comentari:

  1. Aquest any l'he dedicat a estudiar si el turisme (a Mallorca) afecta, d'alguna forma, al fracàs escolar. M'he trobat en que és un tema ben complex i no a tothom li interessa parlar d'aquest tema i, molt menys, facilitar dades que expliquin l'esxistència d'aquest fracàs. Hi ha massa interès en amagar la realitat de l'educació a "ses illes". Coincideixo, totalment, en que aquest fracàs és un fracàs social on tots hi esteim implicats.
    Enhorabona pel blog!
    Salutacions des de Mallorca,

    Caterina

    ResponElimina