(...) Ensenyar és això: és tornar a començar fins a la
nostra necessària desaparició com a professors. Si no som capaços d’instal·lar
els nostres alumnes en el present d’indicatiu de la nostra classe, si el nostre
saber i el gust de dur-lo a la pràctica no agafen en aquests nois i noies, en
el sentit botànic del verb, la seva existència trontollarà damunt dels sots d’una
mancança indefinida (Pennac, 2008; Mal
d’escola)
Fa uns dies, el CC Francesc de Sales, Calós, de
Ciutadella va obrir les seves portes per mostrar les innovacions que han
iniciat. La visita, guiada i explicada,
va ser molt interessant; vam recórrer les diferents aules i els diferents
projectes innovadors. La jornada se va iniciar amb un espectacle de màgia a càrrec
d’un professor i d’un alumne d’ESO del centre. Aquest espectacle va ser una
al·legoria sobre el significat de l’educació: la flama de l’educació transforma
les persones; l’educació allibera, fa créixer i el coneixement es transforma en
elements útils per entendre la vida, els fenòmens, els processos; el
coneixement es transforma en una eina útil que cadascú ha de processar des de
la seva òptica, des dels seus interessos i motivacions; els estudiants aprenen
desconstruint el coneixement i se n’apropien. Tot plegat és la màgia de
l’educació: una educació transformadora que, possiblement, no canviarà la
societat però formarà a les persones que ho aconseguiran.
Les innovacions que ens van explicar abasten tot el
centre, estan coordinades i, al darrere, tenen un projecte sòlid a mitjà i
llarg termini; la visió de futur es veu i es percep en totes les innovacions.
No les podem detallar totes, però si que farem un recorregut acompanyat de fotografies i algun vídeo que il·lustraran
i descriuran molt millor les nostres
paraules.
Els projectes iniciats suposen un canvi substancial en la
concepció d’ensenyar i aprendre i un punt de no tornada, ja que els diferents
projectes se van consolidant curs rere curs:
- El projecte interdisciplinari de ciències (ESO) al laboratori. La metodologia de superaula a 1r i 2n de primària, que s’ampliarà el proper curs a 3r i 4r. A la superaula hi treballen dos cursos i tres professors en tres espais diferenciats: la font (zona de feina en grups cooperatius), la cova (zona de feina individual o en parelles) i el foc de campament (on els fillets i les filletes seuen en una grada mòbil i escolten una petita explicació entorn a una tasca. Les explicacions, en cap cas, no duren més de 10 minuts.
- El projecte de lectura a 3r de primària, amb 15 minuts de lectura diària.
- A l’aula de quart usen els llibres digitals a partir de teuletes per a tots els estudiants.
- A l’aula de 5è se treballen determinats valors en forma d’itineraris.
- Tot el centre intenta ser una escola inclusiva, que atén la diversitat a partir d’un servei d’orientació que treballa, bàsicament, dins les aules, coordinats amb els professors d’aula i de matèria.
- El centre disposa d’una aula de llengües i es defineix com escola plurilingüe.
- A l’aula de tecnologia es treballa per projectes a secundària.
- A 1r d’ESO treballen un projecte interdisciplinar anomenat Sembra de talents.
- A 4rt d’ESO treballen un projecte interdisciplinar d’aprenentatge servei (APS) on col·laboren amb diverses entitats de la localitat.
- Disposen d’una aula de psicomotricitat ben condicionada.
- Aprofitem tots els espais, i en un petit pati interior (pati Domènec Savio) tenen l’hort escolar on participen diferents cursos.
- I finalment, disposen de dos serveis complementaris importants per a les famílies: l’escola matinera i el menjador escolar.
![]() |
L'espai del foc de campament, amb les grades mòbils i la pissarra digital. |
Tot plegat, un centre que ha sabut actualitzar-se,
transformar-se, innovar i incorporar els projectes educatius que han demostrat
la seva eficàcia arreu del món. No podem oblidar que, per primera vegada, en la
història de les ciències de l’educació, existeix un acord pràcticament unànime
de com ha de ser un centre que respongui als reptes del segle XXI.
Aquests acords es poden resumir bàsicament en dos: formar les persones per aprendre a aprendre en un món en canvi
accelerat i ensenyar-los a afrontar la
incertesa. Dos reptes complexos però extraordinàriament rellevants que s’han
d’abordar des de la il·lusió, el compromís, el treball ben fent i coordinat i
l’actualització científica i pedagògica continuada.
![]() |
El projecte de lectura a 3r d'educació primària |
![]() |
Un dels projectes iniciats: què necessiten els animals i les plantes de la terra per sobreviure |
![]() |
Projectes i invents a l'aula de tecnologia |
Dos reptes capaços de
transformar, dos reptes capaços de formar persones preparades, amb criteris
propis i solidàries. Tot plegat, un esforç que val la pena que mereix el suport
de les famílies, de les institucions i de la societat en general.
![]() |
Reflexions dels estudiants entorn als projectes d'aprenentatge servei |